درباره ساعت, قابلیت ساعت های امروزی

قابلیت ساعت های امروزی

تقریبا می‌توان گفت از ابتدای دوره ساخت ساعت‌های مچی که همزمان با دوره رشد و شکوفایی صنعتی در اروپا بوده است ساعت سازان اروپایی روز به روز بیشتر به اهمیت وجود برخی ابزارهای قابل تعبیه بر روی ساعت پی برده و کم کم به ساخت ساعت‌ با قابلیت‌هایی فراتر پرداختند.

تعاریف و قابلیت‌های ساعت های امروزی

ساعت‌ها هرکدام قابلیت و توانایی مخصوصی دارند که موجب جذاب شدن و کارآمد‌تر شدن آن‌ها می‌شود. در ادامه به معرفی چند نمونه از قابلیت های ساعت‌های روز می‌پردازیم:

کورنوگراف

یکی از مهم‌ترین، کاربردی‌ترین و ابتدایی‌ترین قابلیت‌های اضافه شده به ساعت، کورنوگراف یا کورنومتر می باشد. کاربرد آن امروزه نیز به خوبی در انواع ساعت مردانه و زنانه از لاکچری و گران قیمت تا ساعت‌های با کاربری روزانه و ارزان قیمت مشهود است. کورنومتر ابزاری جهت اندازه گیری فواصل زمانی معین و مورد دلخواه کاربر است. 

تایمر – تایمر صدا دار(Timer):

طرز کار این ویژگی شاید به نظر با ویژگی کرنومتر یا کورنوگراف یکی باشد. نحوه استفاده از این ویژگی به این صورت است که شما یک تایم را برای انجام کاری در نظر خواهید گرفت برای مثال (02:00” ) و تایمر شروع به شمارش معکوس می‌کند تا زمانی که به شما (00:00) را نشان دهد و شما وقتتان به پایان می‌رسد.

دماسنج (Thermometer):

دماسنج برای اندازه گیری دمای هوا استفاده می‌شود. دماسنج ساعت می‌تواند محدوده دمای منفی 10 تا 60 درجه سانتیگراد را نشان دهد. دماسنج‌های روی ساعت به دو شکل دماسنج معمولی و الکتریکی است. نوع الکتریکی آن به دو نوع سنسوری و کریستال کوارتز تقسیم می‌شود.

عمق سنج (depth gauge):

عمق سنج‌ها دو نوع هستند. نوع مکانیکی که با فشار مستقیم روی بدنه ساعت میزان عمق وارد شده را نشان می‌دهد که هزینه ساخت و تولید آن نسبت به عمق سنج های دیجیتالی بالا می‌باشند. مانند ساعت‌های ادوکس.

ارتفاع سنج (Altimeter) :

اغلب ساعت‌های دارای ارتفاع سنج (آنالوگ – دیجیتال) گران هستند. زیرا آنها در ارتفاعات بالا مهم و حائز اهمیت می‌باشند. این ساعت باید از ویژگی ارتفاع، فشار، درجه حرارت و مختصات جغرافیایی خود، برای نمایش اطلاعات درست برخوردار باشد. در ساعت های مکانیکی عملکرد ارتفاع سنج از طریق پمپ‌های مخفی بدنه ساعت انجام می‌شود. به اینصورت که هر چه ارتفاع شما از سطح زمین بیشتر می‌شود عقربه نمایش مخصوص به ارتفاع سنج، میزان این ارتفاع را به شما نشان می‌دهد.

فشار سنج (barometric) :

فشارسنج در ساعت های دیجیتالی، فشار را به صورت خودکار هر دو ساعت یکبار اندازه گیری می‌کند و نمایش فشار اخیر جو و فشار فعلی را به صورت گرافیکی نشان می دهد. در ساعت های مکانیکی، از طریق پمپ های مخفی در کنار بدنه ساعت، میزان فشار وارد شده سنجش و بر روی نمایشگر ساعت مشاهده  می‌شود.

مسافت سنج (Distance meter) :

در تعریف این ویژگی می‌توان به همان تعریف تاچیمتر اشاره کرد. با این تفاوت که بیشتر در سیستم‌های دیجیتال فعال می‌باشد و به صورت دقیق‌تر عمل خواهد کرد و فقط مسافت را با سرعتی ثابت میتوان اندازه گرفت. مانند اختلاف زمان بین دیدن نور تا صدای رعد و برق و یا انفجارات. گزینه مسافت سنج در ساعت‌های مکانیکی نیز دیده می‌شود که به آن( تلمتر ) می‌گویند. شما می‌توانید از طریق دکمه موجود بر روی ساعتتان از این ویژگی استفاده بفرمایید. به این نحو که با دیدن نور یکبار دکمه مسافت سنج را فشار می‌دهید، مجدد زمانی که صدای رعد برق را شنیدید دکمه را فشار دهید.

حال مختصری، درباره تاچیمتر بخوانید:
تاچیمتر نام معیاری است که به صورت مدرج بر روی صفحه ساعت‌های آنالوگ حک می‌شود. این معیار برای محاسبه سرعت بر حسب زمان طی شده در یک مسافت مشخص یا محاسبه مسافت طی شده بر حسب سرعت در یک زمان مشخص کاربرد دارد. محاسبه پارامترهای یادشده (سرعت یا مسافت) با استفاده از این وسیله ارتباطی به واحد اندازه‌گیری (مانند کیلومتر،مایل ،.. ) ندارد و می‌توان از هر واحدی استفاده کرد مشروط بر اینکه در تمام محاسبات فوق یک واحد در نظر گرفته شود. فاصله بین علامت‌ها بر روی شماره گیری تاچیمتربا (1/T ) تناسب دارد. T در اینجا نشان دهنده زمان سپری شده است.

ساعت جهانی (World time) :

ساعت هایی با این ویژگی این قابلیت را دارند تا شما بتوانید از طریق تنظیمات، از میان نام های کشورهایی که دور صفحه ساعت نوشته شده، کشور مورد نظرتان را پیدا کنید و بصورت خودکار زمان و تاریخ ساعتتان بر روی صفحه نمایش ساعت دیده شود.

دو زمانه (Dual time):

این نوع ساعت‌ها همزمان می‌توانند دو زمان مختلف ( آنالوگ – دیجیتال) را نشان دهند. البته لازم به ذکر است که ویژگی دو زمانه بودن بیشتر برای ساعت‌های انالوگ است و در ساعت های دیجیتالی بیشتر از دو زمان قابل نمایش است. این ویژگی بیشتر برای افراد بیزینسی که هر دقیقه وقتشان مهم است بسیار پر کاربرد می‌باشد. به این معنا که شما در قاب یک ساعت می‌توانید تایم دو کشور مختلف را داشته باشید. لازم به ذکر است دو زمانه بودن ساعت ،الزاماً به معنی اینکه هر زمان دارای موتوری جداگانه باشد نیست و تنها از طریق یک موتور، دو زمان را می‌توانید داشته باشید.

نمایشگر حالت ماه یا (MOONPHASE) :

تصاویری از ماه در قابی حلال شکل می‌باشد که اشکال مختلف ماه را در طول یک ماه نمایش می دهد. این ویژگی مانند نشان دادن تاریخ ماه میباشد. زمانی که شکل ماه در وسط قاب باشد حتما تاریخ شما اواسط ماه جاری است.

اکو درایو:

که در اصل تامین نیروی باطری به وسیله نور در ساعت های برند سیتیزن می‌باشد. به این شکل که نور تابیده به صفحه ساعت از طریق پنل نوری زیر صفحه جذب شده و به خازن موجود در موتور ساعت منتقل می‌شود و در آنجا انرژی نوری به الکتریکی تبدیل می‌گردد.

زنگ هشدار (alarm) :

Alarm ساعت نیزهمان کارایی Alarm گوشی شما را دارد و زمانی که مقدور به استفاده از گوشی خود نیستید، می‌توانید از ساعتتان برای یاداوری زمان تعیین شده استفاده کنید.

بند ضد خش :

این ویژگی برای همه جنس بندها وجود ندارد و تنها برخی از آنها مانند جنس سرامیک و تنگستن هستند که این ویژگی را در خود دارند. لازم به ذکر است به دلیل داشتن این خصوصیت درصد شکنندگی آنها نیز بیشتر است.

قطب نما (Compass):

امکان نمایش چهار جهت اصلی و جهات جغرافیایی را بر روی نمایشگر ساعت (آنالوگ – دیجیتالی) شما ایجاد می‌کند. در ساعت های آنالوگ معمولا زمانی از این ویژگی استفاده می‌شود که فلز آهن در آن هیچ کاربردی نداشته باشد. اگر قطب نمای ساعتتان را روی صفحه ساعت مشاهده نکردید، معمولا در پشت قاب این ساعت‌ها یک قطب نمای کوچک قرار داده می‌شود تا زمانی که شما ساعت خود را برمیگردانید بتوانید از آن استفاده کنید. در ساعت های دیجیتالی نیز تنها کافیست از قسمت تنظیمات به گزینه Compass برسید.

شب نما :

شب‌نما‌ها دو نوع می‌باشند: در ساعت های قدیمی از سنگ کانی به عنوان شب نمای ساعت استفاده می‌شد که به علت خاصیت سنگ کانی که همیشه از خود نور میدهد، گران بوده و امروزه بیشتر در ساعت های لاکچری نیز دیده می‌شود. نوع دیگر آن استفاده از نوعی ماده شیمیایی است که هر چند ساعت ذخیره نور داشته باشد به همان مقدار ساعت می‌تواند نور بازتاب دهد.

نور پس زمینه (Light):

نور پس زمینه یا همان دکمه Light زمانی استفاده می‌شود که صفحه نمایش ساعت هیچ شبرنگی نداشته باشد و در تاریکی نیاز به دیدن ساعت دارید. از طریق نوری که زیر صفحه ساعت شما روشن می‌شود به راحتی می‌توانید از زمان آگاه شوید.

تولید محدود (LIMITED EDITION) :

برخی از برندها هر ساله از میان مجموعه ساعت‌هایی که تولید می‌کنند یکی از این مجموعه‌ها را که دارای ویژگی متمایز نسبت به دیگر مجموعه‌ها میباشد ( از نظر موتور، دیزاین و طراحی ، جواهرات و جنس به کار برده شده و … ) به عنوان مجموعه تولید محدود خود به بازار عرضه می‌کند. اصطلاحا به آن Limited edition نیز گفته می‌شود. برای مثال یک برند از یک نمونه مجموعه خود تنها 100 عدد تولید می‌کند. بر روی هر ساعتی که تولید می‌شود شماره آن حک خواهد شد (1/100 یا 2/888 ). در ساعت‌های برندهای لاکچری‌تر، به دلیل صرف اقتصادی تنها یک نمونه از مدل تولید محدود را رونمایی کرده و برای تولید تعداد دیگر آن محصول به سفارش انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *