درباره ساعت

معرفی اجزاء ساعت

ساعت مچی یکی از کاربردی‌ترین اختراعات بشر  تا به امروز بوده است. با وجود پیشرفت تکنولوژی و اختراع وسایلی که توانایی نشان دادن زمان را دارند، اما همچنان ساعت مچی به عنوان یک وسیله کاربردی برای نشان دادن زمان مورد استفاده بشر قرار می‌گیرد. در شلوغی‌های روزمزه زندگی، تنها ساعت است که می‌تولند به ما کمک کند تا زمان را در دست داشته باشیم. برای معرفی اجزا این وسیله کاربردی، با ما همراه باشید. شما عزیزان می‌توانید جهت خرید انواع ساعت در کرج و سایر نقاط ایران به گالری ساعت شاهرخ مراجعه کنید.

 

ساعت مچی

در نگاه اول شاید ساعت مچی یک وسیله ساده به نظر برسد، اما این وسیله به ظاهر ساده از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که به صورت پیچیده به هم متصل شده‌اند. در بخش‌های زیر، نگاه مختصری به اجزا ساعت می‌اندازیم و کاربرد هر یک را بررسی می‌کنیم.
ساعت‌های مچی، تاریخچه طولانی دارند و در انواع مختلفی تولید شده‌اند. هر کدام از ساعت‌های تولید شده، اجزا و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند.در این مقاله اجزایی را مورد بررسی قرار می‌دهیم که تقریبا در تمامی ساعت‌ها مشترک هستد. ابتدا قسمت‌های اصلی ساعت آنالوگ و سپس ساعت دیجیتالی را بررسی می‌کنیم.

 

اجزاء ساعت آنالوگ :

 

 صفحه مدرج ساعت: در صفحه‌ مدرج ساعت، نشانه‌های ساعت، عقربه‌ی ساعت شمار، دقیقه شمار، ثانیه شمار و . . . وجود دارند.

 برچسب علامت یا مارک: برچسب علامت یا مارک تولید کننده بر روی صفحه‌ی مدرج ساعت نقش بسته است.

 نشانه‌های ساعت: روی ساعت آنالوگ، خطوطی روی صفحه‌ ساعت وجود دارند که نشانگر ساعات مختلف روز هستند. این خطوط معمولاً 12 تا (نشانگر 12 ساعت) و یا 4 تا (نشانگر ساعت 3، 6، 9، 12) هستند.

ثانیه شمار: ثانیه شمار یکی از سه عقربه‌ای است که به مرکز صفحه‌ی مدرج ساعت وصل شده است و روی دایره‌ی صفحه‌ی مدرج و به دور ثانیه‌ها می‌گردد. در بسیاری از ساعت‌های امروزی از ثانیه شمار استفاده نمی‌شود.

دقیقه شمار: دقیقه شمار نیز روی صفحه‌ی مدرج حرکت می‌کند و دقیقه‌ها را نشان می‌دهد. وقتی که ثانیه شمار یک دور کامل را روی صفحه‌ی ساعت طی کرد، دقیقه شمار حرکت می‌کند.

ساعت شمار: ساعت شمار نیز روی صفحه‌ی ساعت حرکت می‌کند و ساعات مختلف شبانه روز را نشان می‌دهد. وقتی که دقیقه شمار یک دور کامل را روی صفحه‌ی ساعت طی کرد، ساعت شمار حرکت می‌کند.

تقویم: تقویم پنجره‌ی كوچکی است که روی صفحه‌ی برخی ساعت‌ها وجود دارد و برای نشان دادن تاریخ و بعضی اوقات روز استفاده می‌شود.

کناره‌ها: قسمت کناری ساعت که به عنوان بدنه‌ی ساعت نیز شناخته می‌شود و شامل کل ساعت به غیر از بند آن است. آن باعث استحکام سازه‌ای می‌شود و شامل قسمت‌های زیر است:

پیچ تنظیم: پیچ تنظیم معمولاً روی بدنه و کنار ساعت سه وجود دارد و برای تنظیم زمان، روز و تاریخی که روی صفحه‌ی ساعت نمایش داده می‌شود بیرون کشیده می‌شود.

آویزه: آویزه‌ها چهار قسمت هستند که از دو قسمت بدنه از طرف کناره‌های ساعت 12 و 6 بیرون آمده‌اند. این قسمت‌ها برای وصل کردن بند به بدنه به کار می‌روند. بعضی از ساعت‌های فلزی آویزه ندارند و به جای آن بند فلزی به خود بدنه وصل شده است.

سوراخ آویزه: هریک از چهار آویزه سوراخی درون خود دارند که برای وصل کردن میخ کوچک ساعت الزامی هستند.

میخ کوچک ساعت: میخ کوچک ساعت یک میخ نازک فلزی است که برای وصل کردن بند به آویزه استفاده می‌شود.

بند: بندها قسمت‌هایی هستند که به آویزه‌ها وصل می‌شوند و برای بستن ساعت دور مچ به کار می‌روند. بند می‌تواند چرمی، پلاستیکی، پارچه‌ای، فلزی و . . . باشد و از قسمت‌های زیر تشکیل شود:

حلقه‌ها: حلقه‌ها در ساعت‌هایی وجود دارند که بند چرمی، پلاستیکی یا پارچه ای دارند و برای سفت کردن قسمت اضافی بند که به قسمت کناری از طرف ساعت 6 وصل شده به کار می‌روند. حلقه‌ها در دو نوع وجود دارند:

حلقه‌های ثابت: این حلقه‌ها به بند ثابت شده‌اند و حرکت نمی‌کنند.

حلقه‌های آزاد: این حلقه‌ها آزادانه روی بند حرکت می‌کنند.

قلاب: قلاب‌ها در انتهای بند ساعت قرار دارند. در بندهای فلزی قلاب‌ها به شکل چنگکی هستند که به هم پیوسته‌اند و بندها را به هم وصل می‌کنند و ساعت را روی مچ ثابت می‌کنند.

در بندهای از جنس پلاستیک، چرم و . . . یک قلاب تکی در انتهای یک از بندها وجود دارد و معمولاً یک حلقه‌ی فلزی است که بند از درون آن عبور می‌کند. این حلقه یک زبانه‌ی مرکزی فلزی دارد که وارد سوراخ‌های تنظیم در بند دیگر می‌شود و به وسیله‌ی آن می‌توان تنگ یا شل بودن ساعت را روی مچ تنظیم کرد.

قالب: قسمت اصلی ساعت که ساختمان کاری اصلی ساعت درون آن قرار دارد.

بدنه: بدنه قسمتی است که قسمت‌های کاری اصلی مثل باتری، شیشه، چرخ دنده‌ها و . . . درون آن قرار دارند. بدنه از ساختمان ظریف ساعت در مقابل عوامل خارجی حفاظت می‌کند.

پشت ساعت: قسمت پشتی ساعت که شامل کاور برداشتنی بدنه است و برای تعویض باتری، انجام تعمیر و رسیدگی به ساز وکار ساعت می‌توان آن را باز کرد.

اجزاء ساعت دیجیتال :

 

بیشتر قسمت‌های ساعت دیجیتال همانند ساعت آنالوگ است که در بالا شرح داده شده است. تفاوت اصلی که بین آن‌ها وجود دارد در ساز و کار، نمایش و ویژگی‌هاست. در زیر قسمت‌های اصلی ساعت دیجیتال که متفاوت از ساعت آنالوگ است آورده شده است. شما عزیزان می‌توانید جهت خرید انواع ساعت در کرج و سایر نقاط ایران به گالری ساعت شاهرخ مراجعه کنید.

معرفی اجزاء ساعت | خرید ساعت در کرج | گالری ساعت شاهرخ | شاهرخ واچ

صفحه‌ی LCD : بر خلاف ساعت‌های آنالوگ، در ساعت‌های دیجیتال از صفحه‌ی LCD برای نمایش زمان، روز، تاریخ، ماه و چیزهای دیگر استفاده شده است. صفحه‌ی LCD یک چراغ پشتی دارد که وقتی فعال می‌شود صفحه نمایش را روشن کرده و آن را در تاریکی قابل خواندن می‌کند.

کاور صفحه: برخی ساعت‌های دیجیتالی یک کاور صفحه روی LCD دارند. این کاور کل صفحه نمایش را به قسمت‌های مختلف تقسیم می‌کند و حتی شامل علائمی برای نشان دادن قسمت‌های مختلف است.

دکمه‌های فشاری: این ساعت‌ها معمولاً تعدادی دکمه‌ی فشاری در هر دو طرف کناره‌های بدنه‌ی خود دارند. این دکمه‌ها را می‌توان چندین بار فشار داد. برای فعال کردن برخی ویژگی‌ها مثل توقف ساعت، تقویم، نور پشت و . . . که در ساعت تعبیه شده است باید دکمه‌ها را فشار داد و نگه داشت.

هم چنین این دکمه‌ها برای تنظیم زمان، تاریخ، روز و دیگر تنظیمات به کار می‌روند و به جای پیچ‌های تنظیم قدیمی که در ساعت‌های آنالوگ وجود داشتند قرار گرفته‌اند. شما عزیزان می‌توانید جهت خرید انواع ساعت در کرج و سایر نقاط ایران به گالری ساعت شاهرخ مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *