تاریخچه ساعت, درباره ساعت

تاریخچه ساعت

با ما با توضیح مختصری از تاریخچه انواع ساعت همراه باشید. شما عزیزان می‌توانید جهت خرید انواع ساعت در کرج به گالری ساعت شاهرخ مراجعه کنید.

 یکی از قدیمی‌ترین اختراعات بشر که جزو کارآمدترین اختراعات به حساب می‌آید، ساعت است. دانشمندان حدس می‌زنند قدمت اولین ساعت‌هایی که به دست بشر ساخته شده است، به چزی حدود 5 الی 6 هزار سال پیش برمی‌گردد. ریشه اصلی کلمه ساعت به زمان انگلیسی برمی‌گردد که از کلمه (woecce) گرفته شده است، آن هم به معنی نگهبان است. این کلمه در زمان قدیم توسط نگهبانان جهت تغییر زمان پست دادنشان استفاده می‌شد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید برای شناخت انواع ساعت‌های قدیمی. شما عزیزان می‌توانید جهت خرید انواع ساعت در کرج و سایر نقاط ایران به گالری ساعت شاهرخ مراجعه کنید.

معرفی انواع ساعت

در متن زیر به معرفی برخی از انواع ساعت های ابتدایی ساخته شده به دست بشر می‌پردازیم :

ساعت آفتابی (Sundials) :

این ساعت، با کمک نور خورشید تغییر زمان را نشان می‌داد. ساعت‌های خورشیدی اگر با دقت ساخته شوند می‌توانند وقت محلی را دقیق اندازه گیری کرده و نمایش دهند.

ساعت‌های آفتابی را می‌توان پدر ساعت های امروزی در نظر گرفت. چرا که از اولین ساعت هایی بوده است که زمان را به طور دقیق در اختیار بشر قرار می‌داد.

پس از ساخت انواع ساعت‌های نسل جدید، تاد مدت‌ها از ساعت های خورشیدی برای نظارت بر عملکرد ساعت‌های مدرن استفاده می‌شد. یکی از معایب این ساعت‌ها این بود که برای نشان دادن زمان به نور خورشید نیاز داشت و در طول شب که نور خورشید نبود، نمی‌توانستند از آن‌ها استفاده کنند. این عیب بعث شد تا افراد به ساخت ساعت‌های جدید فکر کنند.

ساعت شمعی :

همان گونه که از نام این ساعت‌ها مشخص است، به استفاده از یک شمع مدرج ساخته می‌شوند. در این روش محاسبه ساعت، شمعی را علامت‌گذاری می‌کردند و با سوختن شمع و از بین رفتن علامت‌ها زمان را مشخص می‌کردند. ساعت‌های شمعی روشی کارآمد برای اندازه گیری زمان در داخل منزل بوده است.


ساعت شنی :

ساعت‌های شنی قابلیت انذازه گیری چند دقیقه و یا یک ساعت را داشتند. این ساعت‌ها از دو حباب شیشه‌ای تشکیل شده است. میان این دو حباب که به یکدیگر چسبیده‌اند حفره ای وجود دارد که اجازه می‌دهد مواد از حباب بالایی به حباب پایینی بریزد. وقتی حباب بالایی خالی می‌شود، می‌توان مجدد این کار را تکرار کرد. در ساعت‌های شنی، سرعت عبور شن از یک حفره، ثابت می‌باشد که طی شدن از یک زمان قراردادی از پیش تعین شده را را نشان می دهد.


ساعت های آبی :

از قدیمی‌ترین ابزار‌های اندازه گیری زمان، ساعت‌های آبی هستند. جریان پیدا کردن آب در یک کاسه، ساده‌ترین شکل این ساعت‌هاست. اولین ساعت‌های آبی در حدود 16 قرن پیش از میلاد مسیح مورد استفاده قرار داده می‌شدند. اما برخی از نویسندگان قدمت آنها را کمتر از این تاریخ بیان کرده اند یعنی چیزی حدود 400 سال قبل از میلاد مسیح.

این ساعت های آبی در زمان های باستان اکثرا در نجوم مورد استفاده قرار می‌گرفت. ساعت های آبی توسط شاخص های آفتابی کالیبره می‌شدند. ساعت آبی یکی از معمولی ترین و دقیق ترین دستگاه‌هایی بود که برای هزار سال مورد استفاده قرار می‌گرفت. تا اینکه ساعت‌های پاندولی که خیلی دقیق تر نیز بوده اند در قرن 17 در اروپا جایگزین آنها شدند.

ساعت آونگی ( ساعت پاندولی )

این ساعت در سال 1656 توسط فردی به نام کریستین هویگنس اختراع شدند. این ساعت‌ها از زمان اختراع تا دهه 1930 به عنوان دقیق ترین ساعت جهان مورد استفاده قرار می‌گرفت. هر گونه حرکتی در سرعت حرکت پاندول تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل ساعت‌های پاندولی باید حتما در جایی ثابت باشند.

در حال حاضر از این نوع ساعت ها برای دکوراسیون و یا ارزش کلکسیونی نگهداری می‌شود.

ساعت مچی :

ساعت های مچی که امروزه طرفداران زیادی نیز پیدا کرده است، نخستین بار توسط پیتر هنلین در سال 1548 در کشور آلمان ساخته شد. دیگر ساعت ها در سال 1548 اختزاع شدند و بعد از سال 1575 بیشتر ساعت‌ها در سوئیس و انگلیس تولید شده‌اند. در زمان‌های قدیم، اصلی ترین مشکل ساعت ها حمل کردن آن ها بود. ساعت‌ها در حالت عادی بسیار سنگین بودند. اولین ساعت های قابل حمل، از جنس استیل بوده اند که تابه امروز هم اختراعی بی نقص بوده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *