اخبار و مقالات, درباره ساعت, میزان مقاومت هر ساعت در مقابل آب

میزان مقاومت هر ساعت در مقابل آب

هر ساعت با توجه به نوع برند و کمپانی سازنده،میزان مقاومت مختلفی دارد. ما در این مقاله شما را با انواع مقاومت ساعت، ساعت های ضد آب و روش های ضد آب کردن ساعت آشنا می‌کنیم. سعی ما بر این است که با مطالعه این مقاله به مسائل مربوط به ضد آب بودن ساعت پی ببرید. شما عزیزان می‌توانید جهت خرید انواع ساعت در کرج و سایر نقاط ایران به گالری ساعت شاهرخ مراجعه کنید.

ساعت مچی ضد آب

تعاریف ساعت ضد آب

انواع ساعت ها علامت مشخصی بنابر ضد آب بودن یا نبودن دارند. اگر ساعتی هیچ نوشته یا علامتی مبنی بر این موضوع نداشت، نمی‌توان بدون آگاهی آن را به داخل آب برد. اما ساعت هایی که علامت ضد آب بودن را دارا باشند، می‌توان با خیال آسوده داخل آب برد و یا در تماس با آب قرار داد. هرکدام از ساعت ها با توجه به نوع برند و کمپانی سازنده، تحمل مختلفی در مقابل آب دارند. میزان مقاومت ساعت ها در برابر اب با واحد متر اندازه گیری می‌شود. به عنوان مثال ساعتی که تا ۱۰ متر ضد آب است را می توانید تا عمق ۱۰ متری در آب ببرید و بیشتر از این با فشار آب ساعت صدمه می بیند.

روش‌های ضد آب کردن ساعت مچی

ضد آب کردن ساعت ها روش های مختلفی دارد. اما به طور کلی، امکان نفوذ پذیری آب در صفحه اصلی ساعت ها بیشتر از بخش های دیگر است. دلیلی این امر هم آن است که هنگام نصب شیشه با مواد و ابزار نگهدارنده، آن را روی ساعت پلمپ می‌کنند. با پلمپ کردن شیشه ساعت جلوی نفوذ آب در ساعت نیز گرفته می‌شود. برای ضد آب کردن قسمت درب باطری ساعت، از واشرهای مخصوص استفاده می‌کنند. این واشر ها بین بدنه و درب پشتی ساعت قرار گرفته و اینگونه امکان ضد آب کردن را فراهم می‌کنند. این واشرها از جنس پلاستیک هستند. پس باید توجه داسته باشید که از مجاورت ساعت با حرارت جلوگیری کنید تا این واشرها تغییر شکل نداده و درست کار کنند.

مهم: تمامی واشرهایی که برای ساعت ها به کار می‌رونداز جنس لاستیک و یا مشابه آن هستند. پس، از نزدیک کردن ساعت به حرارت بیش از اندازه جلوگیری کنید.

بهتر است بدانید تمامی نکاتی که ذکر کردیم، مربوط به قاب ساعت می‌باشد. اما اجزا دیگر ساعت مانند بند، روش های نگهداری متفاوتی دارند. مثلا چرم در برخورد با آب آسیب جدی می‌بیند و یا در مقابل آفتاب تغییر شکل می‌دهد.

راهنمای عمومی برای سطوح مختلف مقاومت در برابر آب ساعت مچی ضد آب:

نشان (Water Resistance): این علامت نشان دهنده این امر است که ساعت شما تنها در مقابل تعریق و یا قطره آبی که روی آن ریخته می‌شود مقاومت دارند.
مقاوم تا۳۰ متر: این گونه ساعت ها در برابر رطوبت و رها شدن در آب مقاوم هستند اما برای شنا کردن و ایجاد فشار بیش از حد مناسب نیستند.
مقاوم تا ۵۰ متر (Water Resistant 50 M):  این ساعت ها علاوه بر این که در مقابل رطوبت و رها شدن مقاوم هستند، برای شنا کردن در آب های عمیق نیز مقاومت دارند.
مقاوم تا ۱۰۰ متر: این گونه از ساعت ها برای استفاده در هنگام شنا در آب با هر عمقی مجاز می باشد.
مقاوم تا ۲۰۰ متر: این نوع از ساعت ها را می‌توان برای غواصی های غیر حرفه ای استفاده نمود.
مقاوم تا ۱۰۰۰ متر: مقاومت این نوع از ساعت ها به قدری است که غواصان حرفه ای نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

اصطلاحات نشان دهنده مقدار مقاومت در برابر آب به شرح ذیل است

A.T.M  یا اتمسفر: بدین گونه که هر یک اتمسفر مساوی است با ۱۰ متر مقاومت در برابر آب.
Bar یا میله: هر یک میله مساوی است با ۱۰ متر مقاومت در برابر آب.

کمپانی ساعت رولکس در سال 1926 اولین ساعت ضد آب جهان را تولید کرد. جالب است بدانید که مقاوم ترین ساعت جهان نیز به وسیله همین کمپانی ساخته شد. شما عزیزان می‌توانید جهت خرید انواع ساعت در کرج و سایر نقاط ایران به گالری ساعت شاهرخ مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *